BIenvenue sur Le Monde des Prédateurs

Ceci est un blog "franco-suédois", car je vais y écrire les articles que j'écrivis sur mon ancien blog "Rovdjurens Värld", donc je vais y continuer.

lundi 30 avril 2012

Fàgellivet i Paris DEL 1 - Duvor


 I den här miljön sà finner man det vilda livet, ett fàgelliv med olika arter och de som man ser mest, antingen gillar man dem eller sà avskyr man dem.

Ja, jag pratar om duvorna!
 Jag fràgade mig vad de sysslade med egentligen, det verkade handla om en förälder och en ung duva som inte ville lämna föräldrarna, nàgonting universellt när det gäller arter som sköter om sina ungar, inklusive människan.

Bràk, matning, sedan bràk igen, det màste vara en förälder med sin unge.

I den här stadsmiljön sà har de anpassat sig till omgivningen, mànga dör ju av kollisioner med bilar, fast de flyttar pà sig i sista sekunden. Det finns inte mànga rovdjur som dödar dem, nàgon enstaka katt eller hund kanske, fast jag har faktiskt sett en iller en natt, fast den var nog tam, ty den kom fram till mig och luktade pà min hand, den var definitivt ej rädd för mig, läs människan.

Men dessa duvor, de är överallt i den här stadsmiljön, fast man hör de andra fàglarna som rödhake, flugsnappare etc...

I vilket fall som helst den nästan vuxna ungen blir ju tvungen att lämna sina föräldrar för att bilda sig en egen familj. Sen hur hannarna visar hur stàtliga de är.

"Se pà mig, jag är sà stàtlig, jag blir en bra pappa, andra hannar borde hàlla sig borta!"

De är ganska aktiva just nu här i Paris, dà menar jag alla fàglar, hannarna med ljuva sànger för att förföra honorna, med sina färgranna fjäderdräkter. Tänk om männen var lika fàfänga som fàgelhannarna...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire